95% van 100
9.5 / 10
Toon alle 2519 reviews
Zoeken
Waar is elektrisch varen verplicht vanaf 2025?

Waar is elektrisch varen verplicht vanaf 2025?

Op steeds meer grachten, rivieren, kanalen en meren worden ronkende buitenboordmotoren geweerd en wordt elektrisch varen verplicht. Maar is elektrisch varen verplicht in jouw stad of gemeente? En zo niet, wat zijn hier dan precies de plannen voor?
Waar is elektrisch varen verplicht vanaf 2025?

06-05-2024 - Daan

Op steeds meer grachten, rivieren, kanalen en meren worden ronkende buitenboordmotoren geweerd en wordt elektrisch varen verplicht. Daarmee wordt de natuur in drukke vaargebieden beschermd en wordt stank- en geluidsoverlast voor dieren en omwonenden teruggedrongen. Maar is elektrisch varen verplicht in jouw stad of gemeente? En zo niet, wat zijn hier dan precies de plannen voor? Wij hebben de regels omtrent verplicht elektrisch varen van een aantal bekende steden, gemeenten en natuurgebieden voor je op een rijtje gezet.

 

Elektrisch varen in Amsterdam

In Amsterdam moeten alle vormen van vervoer binnen 10 jaar uitstootvrij zijn. Zo wil de stad de luchtkwaliteit verbeteren en bijdragen aan de klimaatdoelstellingen. Dit geldt dus ook voor vervoer over het water. Vanaf 2025 zijn brandstofmotoren niet meer welkom in de grachten in het centrum van de stad. Vanaf 2030 geldt dit ook voor de rest van het Amsterdamse water en is elektrisch varen in heel Amsterdam verplicht.

Vanaf 2025 worden er in Amsterdam geen doorvaarvignetten meer verstrekt aan boten met een ouderwetse verbrandingsmotor. Dit betekent dat brandstofmotoren van buitenaf niet meer toegestaan worden in de binnenstad van Amsterdam. Boten die op dit moment al een ligplaats in de stad hebben, moeten door de overgangsregeling vanaf 2030 volledig elektrisch zijn.

Elektrisch varen in Amersfoort

Ook Amersfoort wil in 2030 een CO2-neutrale stad zijn. Daarom mag er sinds 2020 al niet meer met een brandstofmotor gevaren worden. Amersfoort is hiermee de eerste gemeente in Nederland waar enkel elektrisch varen toegestaan is. Dit geldt voor alle wateren in Amersfoort, dus ook in en rond Vathorst. De enige uitzonderingen zijn de Eem en de Eemhavens.

Elektrisch varen in Den Bosch

In Den Bosch is er aan de Tramkade een nieuwe aanlegsteiger voor sloepjes gemaakt om elektrische bootjes op te kunnen laden. Elektrisch varen wordt hierdoor in Den Bosch populair, en een deel van de commerciële boten die vanaf daar vertrekken, varen al elektrisch. De bekende gekleurde eendjes varen ook al helemaal elektrisch. Of er op den duur een echt verbod gaat komen op brandstofmotoren is nog onduidelijk.

Elektrisch varen in Friesland

In Friesland wordt elektrisch varen gestimuleerd en zijn er meerdere ‘electric only’ vaarroutes. Zo mag je alleen elektrisch varen op het vaarrondje Heeg, de Butenfjildroute en de Reidmarroute. Om ervoor te zorgen dat iedere booteigenaar deze rondes kan varen, zijn er meerdere bruggen verhoogd.

Elektrisch varen in Giethoorn

In Giethoorn mogen verhuurders sinds 1992 alleen nog maar elektrische boten aanbieden. Dit maakt Giethoorn een van de koplopers als het gaat om elektrisch varen. Daarnaast moeten in Giethoorn in 2031 ook alle rondvaartboten elektrisch zijn. In de nabije toekomst zal er dus geen geluid van brandstofmotoren meer te horen zijn in deze populaire trekpleister.

Weerribben

Dit unieke waterrijke gebied nabij Giethoorn staat bekend om zijn rijke flora en fauna met vele soorten vogels en andere dieren die er leven. Ook hier zijn er plekken waar alleen elektrisch gevaren mag worden. Dit beleid is ingevoerd om de unieke natuur te beschermen en de geluidsoverlast te verminderen. De rust van de dieren die in deze natuurgebieden leven, wordt namelijk verstoord door het geluid van brandstofmotoren.

Elektrisch varen in Utrecht

Vanaf 2025 moeten ook Utrechters de stap gaan maken naar elektrisch varen. Het verbod op het gebruik van brandstofmotoren wordt vanaf dan in fases ingevoerd. Utrechters moeten al vanaf 2025 over schakelen op elektrisch varen. Vanaf 2030 zijn ook passanten die op doortocht zijn niet meer welkom met een verbrandingsmotor en is elektrisch varen voor iedereen in Utrecht verplicht.

Kromme Rijn

Vanaf 1 januari 2025 wil het waterschap alleen nog elektrisch aangedreven boten toestaan op de benedenloop van de Kromme Rijn tussen de Waterlinieweg in Utrecht en stuw Werkhoven in Bunnik. Op de Kromme Rijn tussen Wijk bij Duurstede en de stuw in Werkhoven geldt al een langere tijd een algeheel verbod voor gemotoriseerd varen, ook elektrisch.

Elektrisch varen in Zuid-Holland

De provincie Zuid-Holland stimuleert de transitie naar emissieloos varen voor particulieren boten. Hiervoor werd de subsidieregeling ‘Stimuleren elektrisch varen Zuid-Holland 2023’ in het leven geroepen voor inwoners van de provincie Zuid-Holland met een vaste ligplaats in Zuid-Holland. Ook wordt er geïnvesteerd in een dekkend laadpaalnetwerk. Deze initiatieven ondersteunen de transitie naar emissieloos varen en zijn de volgende stap naar groene waterrecreatie.

Elektrisch varen in Leiden

De lokale politiek in Leiden werkt toe naar een milieuzone op het Leidse water. Dit betekent dat er een einde komt aan het varen met bootjes met een brandstofmotor. Alleen roeiboten en elektrische vaartuigen zijn in de toekomst nog welkom op de grachten en singels.

Vanaf 2025 gaat er in Leiden een milieuzone voor vervuilende bestelbusjes gelden. Deze moeten plaats maken voor elektrische busjes. Als het aan de lokale politiek ligt, worden dit soort regels dus ook ingevoerd voor op het water.

Er wordt een gefaseerde aanpak voorgesteld voor de overgang op het verplicht elektrisch varen in Leiden. Hierbij worden er eerst geen nieuwe ligplaatsvergunningen meer afgegeven voor boten die niet elektrisch worden aangedreven. Het voorstel is om daarna ook de bestaande vergunningen in te trekken. In de derde fase volgt er een verbod voor vervuilende bootjes om Leiden binnen te varen.

Per wanneer de nieuwe regels in gaan, is nog onduidelijk. Het streven hiervoor is 2030.

Elektrisch varen in natuurgebieden

Vooral in natuurgebieden worden boten met een brandstofmotor (deels) geweerd. Op meerdere plekken in Nederland wordt het niet gewaardeerd als er gebruik wordt gemaakt van een verbrandingsmotor. Naar verwachting zullen er in steeds meer natuurgebieden regels worden opgelegd waarbij elektrisch varen de enige toegestane manier van varen wordt.

Elektrisch varen is de toekomst!

Elektrisch varen wordt dus verplicht op steeds meer plekken in Nederland. Andere steden, waaronder Maastricht en Rotterdam, hebben al aangekondigd dat er binnen enkele jaren in de stadscentra alleen nog emissieloos gevaren mag worden. Houd deze pagina dus in de gaten voor de laatste updates.

Deze regels komen er om de natuur te beschermen, uitstoot te verminderen en geluidsoverlast te beperken. Maar elektrisch varen biedt ook veel voordelen voor jezelf. Met een elektrische buitenboordmotor kun jij in alle rust op een duurzame manier genieten van de omgeving en je gezelschap. Kortom, elektrisch varen is de toekomst.  

Ontdek onze elektrische buitenboordmotoren
Torqeedo Travel S Essential Package kortstaart
Ca. 3PK stuwkracht 1100W Stroomverbruik 20KG gewicht
2.850,-
Torqeedo Travel 903 S Korstaart Vaarset
Ca. 2.5PK stuwkracht 900W Stroomverbruik 17KG gewicht
2.245,-
ePropulsion Spirit 1.0 Plus Langstaart Vaarset
Ca. 3PK stuwkracht 1000W Stroomverbruik 20KG gewicht
Waardering:
100% of 100
2.199,-
Amarew AM66 Elektromotor
Ca. 1.8PK stuwkracht 660W Stroomverbruik 12KG gewicht
Waardering:
97% of 100
269,-
Haswing Protruar 1.0 Elektromotor
Ca. 1.8PK stuwkracht 600W Stroomverbruik 6KG gewicht
Waardering:
95% of 100
429,-